Inaque / Prínos vydavateľstva

V rubrike Prínos vydavateľstva sa v každom čísle venujeme jednému vydavateľstvu, ktoré podľa nás stojí za zmienku z konkrétneho dôvodu – pre svoj prínos spoločnosti. Tentoraz sme sa rozhodli predstaviť vám vydavateľstvo Inaque založené Aňou Ostrihoňovou. Toto vydavateľstvo sa líši od ostatných najmä tým, že prináša na trh zaujímavé a hodnotné prekladové tituly, o ktorých existencii by ste, nebyť Inaque, pravdepodobne netušili. Práve literárny názor zakladateľky Ani Ostrihoňovej, ktorá vydávané knihy vyberá, je charakteristickým znakom tohto vydavateľstva nesúceho pečať individuálnosti.

Aňa Ostrihoňová, vydavateľka, prekladateľka a publicistka, založila Inaque v januári 2012, keď sa po rokoch v zahraničí vrátila na Slovensko, ako vydavateľstvo nadväzujúce na internetový časopis inaque.sk venovaný zahraničnej kultúre. Práve v oblasti knižnej kultúry sa pohybovala dlho, a preto bolo založenie vydavateľstva prirodzeným ďalším krokom. A aká bola jej motivácia?

„Pokiaľ ide o motiváciu, budem parafrázovať Roberta Gottlieba – amerického redaktora a novinára, ktorý pracoval v rôznych vydavateľstvách: Pri vydávaní kníh nejde o to ‚priniesť‘ nejakú knihu čitateľom a čitateľkám, ale prežiť si tú radosť z literatúry, ktorá sa potom prenesie aj na iných. Myslím, že to platí pre každé povolanie.“

Knihy vydavateľka vyberá predovšetkým intuitívne, na základe akéhosi dobrého pocitu po ich prečítaní, ale aj radosti z následného prekladu a redakčného spracovania daného titulu či vizualizácie obálky, keďže zastáva názor, že nemôže vydávať knihy, ktoré by pre ňu boli iba „prácou“.

„Niektorí moji známi si ťukali na čelo, že som sa zbláznila.“

Finančná podpora
Ak knihy od Inaque poznáte, mohli ste si všimnúť, že niektoré z nich sú finančne podporované väčšinou od kultúrnych inštitútov krajín, z ktorých autorky a autori pochádzajú – Goethe Institut, Taliansky kultúrny inštitút či CNL.

„Súkromne knižky podporuje spoločnosť 582, ktorá sa sústredí na menšie vydavateľstvá a zabezpečuje im aj podporu vo forme reklamného priestoru, čo je skutočne na nezaplatenie. Celkovo sú však pre mňa veľké granty takou dvojsečnou zbraňou, a preto sa snažím, aby sa vydavateľstvo dokázalo uživiť aj bez nich.“

Skvelý dizajn
Tituly vydané Inaque v kníhkupectve nemožno prehliadnuť. Ich dizajn je priam úchvatný! Od minulého roku používa Inaque pracovne nazvané logo „dáma so psíčkom“, ktoré nakreslil Zbyněk Prokop. Za úspešnosťou dizajnu stojí vzťah grafičiek a grafikov k vydavateľstvu a k samotnému titulu. Aňa Ostrihoňová spolupracuje s Lenkou Rajčanovou, Jindrom Kratochvílom, Michalom Hušťatym a Barborou Šajgalíkovou, ktorí si preklady alebo knihy priamo v origináli vždy prečítajú a potom sa o návrhoch rozprávajú, snažiac sa nájsť nejaký kompromis. Spoločne vyberú aj papier, typ väzby, farbu predsádok, lacetky a text graficky upravuje samotná Aňa.

„Vzhľadom na to, že vydávam knihy autoriek a autorov, ktorí na Slovensku nie sú veľmi známi, si nemôžem dovoliť veľmi experimentovať, ale čoskoro možno už príde čas aj na to.“

Edície
Inaque vydáva knihy v troch edíciách – Short, La Pomme a Pandora, ku ktorým čoskoro pribudne edícia Apostrof. Prvé dva roky vznikali najmä preto, aby si vydavateľka ujasnila profil vydavateľstva sama pre seba a potom ich začala rozširovať preto, aby čitateľky a čitatelia začali Inaque dôverovať a mohli sa spoľahnúť na to, že ich výberom titulov do jednotlivých edícií, spracovaním a dizajnom nesklame. Knihy, ako sme už spomínali, vyberá sama, pričom knižným veľtrhom a ponukám od literárnych agentúr sa radšej vyhýba.

„Rada sa stretávam s agentkami alebo samotnými vydavateľstvami, ktoré už vedia, čo približne by ma mohlo zaujímať. Na literatúre mám najradšej ten moment prekvapenia, objavenie nového pohľadu na život a na svet, pretože literatúra je, podľa mňa, istým spôsobom antropológia. Knižné veľtrhy, trendy a aukcie tento moment prehlušujú a mňa dosť deprimujú, keďže mám pocit, že z literatúry je len ďalší produkt, ktorý sa predvádza vo veľkých halách s dokonale našitou reklamnou kampaňou.“

Inaque prináša na trh ročne približne pätnásť titulov, o ktorých kvalite čitateľ nemôže zapochybovať, a preto si vyslúžilo miesto v našej rubrike Prínos vydavateľstva.

Ďakujem Ani Ostrihoňovej za poskytnutie informácií o Inaque.


Autor: Jana Šulková
Zdroj obrázkov: Aňa Ostrihoňová
Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním na sociálnych sieťach: