Nick Cave: Mercy on me – Reinhard Kleist

Nick Cave: Mercy on me – Reinhard Kleist, Monokel 2018

Nick Cave: Mercy on me – Reinhard Kleist, Monokel 2018

Keď vzniklo vydavateľstvo Monokel, založené Petrom Michalíkom, organizátorom festivalu BRAK, znamenalo to výbornú správu pre všetkých nadšencov kvalitného komiksu. V tejto oblasti je na slovenskom trh dosiaľ takmer nevyužitý priestor a hneď prvý (a vzápätí aj druhý, ale o tom niekedy inokedy) titul nového vydavateľstva potvrdil zámer sprostredkovať čitateľom jedinečné zážitky. Komiks Nick Cave: Mercy on me je pre fanúšikov v súčasnosti už ikonického speváka povinné čítanie a je to viac ako dobrá voľba aj pre všetkých, ktorí stále trpia akýmikoľvek predsudkami voči komiksu ako médiu. Nemecký výtvarník Reinhardt Kleist má už za sebou viaceré komiksy venované vplyvným postavám 20. storočia: Elvis Prestley, Fidel Castro a Johnny Cash a vidieť ho bolo možné tento rok práve na vyššie spomenutom festivale BRAK.

Veľkou výhodou komiksu je jeho prístupnosť vnímaniu odchovanom na vizualite. Keďže v našej kultúre čoraz viac prevažujú vizuálne stimuly, komiks zapadne medzi podobné artefakty úplne prirodzene: ľahko sa číta, kresby je možné poňať buď rýchlo, alebo sa dajú študovať detailne, na pomerne malom priestore vie autor vybudovať strhujúcu atmosféru, niektoré komiksy majú dokonca značne epický dej. V prípade Nicka Cavea to možno vyznie z mojej strany nekriticky, ale je nakreslený majstrovsky. Kleist sa sústreďuje skôr na spevákove emócie, vnútorné prežívanie. Nick Cave vedie sám so sebou vnútorný monológ a neraz ide o poriadne divokú jazdu. O preklad do slovenčiny (texty piesní tu nájdeme v pôvodnom znení) sa postaral Michal Hvorecký a musela to byť naozajstná výzva.

Vo vzťahu k okoliu zachytáva Kleist kľúčové udalosti chronologicky: vznik kapiel The Boys Next Door, The Birthday Party a Nick Cave and the Bad Seeds. Podhubie tvoria kultúrne a hudobné trendy: punk, rock, free jazz, gotický rock a ďalšie. Dôležitou postavou sprevádzajúcou Cavea v jednotlivých epizódach je Mick Harvey, v berlínskom období sa mihne Blixa Bargeld a na mnohých miestach vidíme nezabudnuteľnú Kylie Minogue z videoklipu k skladbe Where the Wild Roses Grow. Stránku za stránkou nás Kleist vťahuje do komplikovaného sveta speváka z pôvodne alternatívnej hudobnej scény až po obrovské vypredané koncerty, medzinárodnú slávu a uznanie.

Mercy on me predstavuje tiež dômyselnú intertextuálnu, resp. intermediálnu kompozíciu. Základným prvkom Kleistovho prístup je miešanie reality a fikcie: do deja vstupujú postavy a dejové línie z jeho prózy A uzrela oslica anjela (česky Argo 1995, 2018), texty piesní, videoklipy, halucinačné stavy sa prelínajú so skutočnými udalosťami. Veľmi pomáha rozoznávať jednotlivé alúzie, ktorých je neúrekom. Aj preto by som odporúčal prečítať si spomínaný román a tiež zbierky textov próz a piesní King Ink I (Maťa 1995) a King Ink II (Maťa 1998), popozerať dostupné videoklipy a počúvať hudbu kapiel, v ktorých Cave pôsobil. A ak sa nechystáte komiks čítať, tak to urobte tiež, pretože tvorba charizmatického speváka a spisovateľa za to určite stojí.


Autor: Ján Blažovský
Zdroj obrázkov: autor
  • Vydavateľstvo Monokel
Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním na sociálnych sieťach: