Valčík stromov a oblohy – Jean-Michel Guenassia

Valčík stromov a oblohy

Valčík stromov a oblohy – Jean-Michel Guenassia, PREMEDIA 2017

Hovorí sa, že netreba súdiť knihu podľa obalu, avšak obal prózy Valčík stromov a oblohy na prvý pohľad upúta oko čitateľa a zaváži pri výbere knihy. Dielo napísal francúzsky spisovateľ a scenárista Jean-Michel Guenassia. Približuje nám v ňom život maliara, ktorému sa nedarilo predávať svoje obrazy, pretože boli iné ako tie, na ktoré boli ľudia na konci 19. storočia zvyknutí. Autor sa vyjadruje, že najťažšie je v knihe opísať hudbu a výtvarné umenie. Preto aj názov diela je popis jedného z Goghových obrazov, kde chcel spisovateľ vyzdvihnúť intenzitu maliarovho umenia, nielen jedného obrazu (Gešvantner, 2017, s. 45).

Román je písaný z pohľadu mladej 19-ročnej Marguerite, ktorá žije so svojím otcom a mladším bratom Paulom. Otec dievčaťa pracuje ako lekár a jeho hlavným cieľom je, aby dcéra pokračovala v jeho šľapajach. Počas hektického leta plného ich hádok a rozporov prichádza do života Marguerite jasné svetlo, ktoré zmení jej plány na útek do New Yorku, kde chce študovať umenie. To svetlo je samotný maliar Vincent van Gogh. Guenassia v knihe opisuje posledné roky Vincenta, jeho liečbu a, povedzme, úlet v podobe zamilovania sa do mladého dievčaťa, ktoré videlo jeho talent a pochopilo, čo chcel vo svojich obrazoch vyjadriť.

V diele sa čitateľ ponorí do príbehu lásky alebo skôr obdivu dospievajúceho dievčaťa k mužovi s veľkým talentom. Má možnosť zahĺbiť sa do vyznaní, dialógov alebo listu Vincentovi:

 „Vincent, láska moja, odkedy sme sa naposledy objali, prebehlo päť dní, ale mne sa zdá, že je to večnosť. Konečne som s Vami, hoci len v myšlienkach. Neviem, či ste z tohto odlúčenia taký zúfalý ako ja, ale nejde o žiadnu krutú hru, ktorej by som sa oddávala… Hodiny sú nekonečné, ale každou sekundou som bližšie k chvíli, keď sa znovu stretneme. Netrpezlivo čakám na deň, keď Vás znovu uvidím a budem môcť obdivovať Vaše krásne obrazy, ktoré si pamätám srdcom a stále ich mám pred očami a pýtam sa, či mi viac chýbate Vy alebo Vaše maľby.
Marguerite, ktorá Vás zbožňuje.“ (Guenassia, 2017, s. 177 – 178)

Čitateľ sa oboznamuje so známym predstaviteľom impresionizmu a s jednou z najväčších osobností svetového výtvarného umenia. Autor opisuje nielen myšlienky dievčiny, ale aj postoj Vincenta, jeho vzťah k ženám a k nekonečnej vášni k samotnému umeniu. Hovorí sa, že trpel psychickou poruchou, bol utiahnutý a nadväzovať nové kontakty nebolo niečo, čo by robieval na dennom poriadku.

V diele sa nachádzajú aj krátke úryvky z článkov z dobovej tlače a listov (napríklad medzi Vincentom a jeho bratom Theom), korešpondencie a historické fakty, ktoré umožnia čitateľovi bližšie sa dostať do diela a do obdobia druhej polovice 19. storočia. Dej románu sa na prvý pohľad zdá byť jednoduchý, no po prečítaní vyvoláva u čitateľa mnoho otázok, ktoré dopĺňajú aj mierne konšpiračné teórie o Vincentovej smrti či falzifikátoch, ktoré sa predávali po maliarovej smrti. Samotný Guenassia priznáva:

„Áno. Tam kde je mystérium, je aj látka na román. Tentoraz som vychádzal z názorov niektorých vedcov-historikov, ktorí spochybnili, že van Gogh spáchal samovraždu. A ak by boli ich domienky potvrdené, tak vlastne všetko, čo o ňom vieme, padne. To je silná vec.“ (Gešvantner, 2017, s. 45)

Keďže som jednou z mnohočlennej skupiny milovníkov tvorby van Gogha, týmto dielom som sa dostala ešte bližšie k poznaniu výnimočného maliara s voľnomyšlienkárskou a trochu bláznivou filozofiou života. V niektorých častiach deja som sa stotožnila s postavou Marguerite, vedela som sa vcítiť do toho, čo prežíva. Vyplýva to zo skutočnosti, že autorovi sa podarilo v románe veľmi precízne vystavať vonkajší, ale aj vnútorný svet postavy (emócie, pocity, myšlienky), „vdýchnuť im život“. Knihu by som však odporučila aj čitateľom nie až tak oboznámeným s tvorbou a životom Vincenta, keďže román je hlavne o láske, ktorá je v ňom veľmi úzko spojená so smrťou.


Použité zdroje:

  • Gešvantner, Mário: Byť nenapraviteľným. In: Týždeň, 2017, č. 31, s. 44 – 45. ISSN 1336-5932

Autor: Dáša Popovičová
Zdroj obrázkov: autor

Vydavateľstvo Premedia: www.premedia.sk

 

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním na sociálnych sieťach: